کد مطلب:369697 پنج شنبه 5 اسفند 1395 آمار بازدید:291

نیایش بیستم
 . دعای آن حضرت است در طلب اخلاق ستوده و افعال پسندیده .




بار خدایا ، درود بفرست بر محمد و خاندانش و ایمان مرا به کامل ترین درجات ایمان و یقین مرا به برترین مراتب یقین و نیت مرا به نیکوترین نیتها و عمل مرا به بهترین اعمال فرا بر .




ای خداوند ، به لطف خود نیت مرا از هر شائبه مصون دار و به رحمت خود یقین مرا استوار گردان ، و به قدرت خود فساد مرا به صلاح بدل نمای .




بار خدایا ، درود بفرست بر محمد و خاندانش و مرا از هر کار که پرداختن به




آن از پرداختنم به تو باز می دارد ، بی نیاز گردان و به کاری بر گمار که در روز باز پسین از من خواهی و روزهای عمر مرا در کاری که مرا برای آن آفریده ای مصروف دار و مرا بی نیاز فرمای و در روزی برمن بگشای و به نگریستن به حسرت در مال و جاه کسان گرفتار مساز وعزیزم دار و به خود پسندی دچارم مکن . مرا به بندگی خودگیر و عبادتم را به عجب و غرور تباه مکن . و بر دست من ، در حق مردم کارهای خیرجاری کن و کارهای خیر من به شائبه منت نهادن بر خلق خدای میامیز واز اخلاق متعالی بهره ورم دار و از نازش بر خویش در امان .




بار خدایا ، درود بفرست بر محمد و خاندانش و هر گاه مرا درنظر مردم به درجتی فرا می بری به همان قدر در نفس خود خوارم گردان و هر گاه مرا به عزتی آشکار می نوازی به همان قدر در نفس خود ذلیل گردان .




بار خدایا ، درود بفرست بر محمد و خاندانش و مرا به راه شایسته هدایت راه بنمای و چنان کن که راه دیگرگون نکنم ، و طریق حق پیش پای من بگشای و چنان کن که به راه باطل نگرایم ، و نیتی صوابم ده وچنان کن که در آن تردید روا ندارم ، و عمر مرا دراز نمای و چنان کن که درطاعت تو به سر شود و چون مرتع عمر من چراگاه اهریمن گردد ، پیش از آنکه خصومت تو بر من تازد یا خشم تو مرا به سر در اندازد ، جان من بستان .




ای خداوند ، هر خصلت بد که در من




است به صلاح آور و هر زشتی که با من است و موجب نکوهش من ، به زیبایی بدل نمای و هر کرامت کمال نایافته که در من است کامل فرمای .




بار خدایا ، درود بفرست بر محمد و خاندانش و بدل بفرمای کینه توزی دشمنان مرا به محبت و حسد حسودان مرا به مودت وبدگمانی صالحان را در حق من به اعتماد و دشمنی نزدیکان را به دوستی و کژتابی خویشاوندان را به نیکخواهی و فرو گذاشتن اقربای مرا به یاریگری و دوستی ناپایدار مجامله گران را به دوستی پایدار وناسازگاری معاشران را به معاشرتی کریمانه و تلخی بیم از ستمکاران را به شیرینی ایمنی از تجاوز ایشان .




بار خدایا ، درود بفرست بر محمد و خاندانش و مرا در برابر آن که برمن ستم می کند ، تنی توانا ده و در برابر آن که با من به بحث و جدال برخاسته ، زبانی گویا ده و در برابر کسی که با من دشمنی می ورزد ، پیروزی ده و در برابر کسی که بر من حیله می کند ، مکر ارزانی دار و دربرابر کسی که مرا مقهور خود خواهد ، قدرت عطا فرمای و دروغ کسی را که مرا دشنام می دهد آشکار ساز و از آن که تهدیدم می کند مرا به سلامت دار و توفیقم ده که فرمانبردار کسی باشم که مرا به راه راست بردو تابع آن که مرا به طریق رشاد می کشد .




بار خدایا ، درود بفرست بر محمد و خاندانش و رستگاری بخش مراتا کسی را که با من ناراستی کند به اخلاص پاسخ دهم و کسی را که از من دوری گزیند به نیکویی جزا دهم و کسی را که مرا




محروم می دارد به بذل و احسان بنوازم و با آن کس که رشته مودت بریده است بپیوندم و کسی را که از من به بدی یاد کرده به نیکی یاد کنم و خوبی را سپاس گویم و ازبدی چشم فرو بندم .




ای خداوند ، مرا سیمای صالحان ده و جامه پرهیزگاران : در گستردن عدل و فرو خوردن خشم و خاموش کردن آتش دشمنی و به هم پیوستن تفرقه جویان و آشتی دادن خصمان و فاش کردن نیکی و پوشیدن عیبهاو نرمخویی و فروتنی و نیک سیرتی و بیرون راندن باد غرور از سر وخوشخویی و سبقت در فضیلت و ایثار در بخشش و دم فرو بستن از عیب دیگران و ترک افضال در حق کسی که در خور افضال نباشد و گفتن سخن حق ، هر چند دشوار بود و اندک شمردن نیکیهای خود در کردار وگفتار هر چند بسیار بود و بسیار شمردن بدیهای خود در کردار و گفتارهر چند اندک بود . ای خداوند ، این صفات را در من به کمال رسان به دوام طاعت خود و همسویی با جماعت مقبول و دوری از بدعت جویان و پیروان باورهای مجعول .




بار خدایا ، درود بفرست بر محمد و خاندانش و فراخ ترین روزی ات را به هنگام پیری به من ارزانی دار و نیرومندترین نیرویت رابه هنگام درماندگی . در عبادت دچار کاهلیم مگردان و چنان مکن که دیدگانم از دیدن راه تو نابینا بود یا به خلاف محبت تو گام بردارم ، یا به آنان که از تو بریده اند پیوندم ، یا از آنان که به تو پیوسته اند بریده شوم .




ای خداوند ، چنان کن که به هنگام ضرورت به نیروی تو بتازم




و به هنگام نیاز از تو یاری خواهم و به هنگام مسکنت به درگاه تو تضرع کنم .




و مرا میازمای که به هنگام اضطرار از جز تویی یاری جویم و به هنگام بینوایی به پیشگاه جز تویی خاضع شوم و به هنگام ترس در برابر جزتویی تضرع کنم ، تا آنگاه مستحق خذلان و منع و اعراض تو گردم . ای مهربان ترین مهربانان .




ای خداوند ، هر آرزو و گمان و حسد که اهریمن در دل من افکند توآن را به ذکر عظمتت و تفکر در قدرتت و تدبیر بر ضد دشمنت بدل نمای .




هر ناسزا و لغو و دشنام در آبرو ، یا شهادت باطل ، یا غیبت مؤمن غایب یاناسزا به حاضران و از این گونه که اهریمن بر زبان من می افکند تو آن را به حمد و سپاس خود و افزونی در ثنای خود و بیان مجد و عظمت خود وسپاس نعمت خود و اعتراف به احسان خود و شمارش نعم خود بدل فرمای .




بار خدایا ، درود بفرست بر محمد و خاندانش . کس بر من ستم رواندارد ، زیرا تو را توان دفع ستم از من هست و من بر کس ستم نکنم ، زیراتو قادری که مرا از ستمگری باز داری . هرگز گمراه نخواهم شد زیراتو می توانی مرا به راه هدایت اندازی . هرگز فقیر نشوم ، زیرا که توانگری ام از توست و هرگز گردنکشی نکنم که قدرت و توان من از توست .




ای خداوند ، بر آستان مغفرت تو فرود آمده ام و به امید عفو توآهنگ کرده ام و به بخشایش تو دل بسته ام و به فضل و احسان تو اعتمادکرده ام و مرا آنچه




سبب آمرزش تو شود ، در دست نیست و کاری نکرده ام که به پاداش آن شایسته عفو تو باشم و چون بدین سان خویشتن را محکوم کرده ام دیگر جز فضل و احسان تو پناهی ندارم .




پس درود بفرست بر محمد و خاندان او و مرا به فضل خویش بنواز .




ای خداوند ، زبانم به هدایت بگشای و پرهیزگاری را به من الهام کن و مرا به هر کاری که پاکیزه تر است توفیق ده و به هر چه خشنودی تو درآن است برگمار .




ای خداوند ، مرا به طریقت اعلی رهبری کن و چنان کن که بر دین توبمیرم و بر دین تو زنده شوم . بار خدایا ، درود بفرست بر محمد و خاندانش و مرا از میانه روی بهره مند ساز و در زمره اهل صواب در آور . مرا از راهنمایان طریق حق قرار ده و در شمار بندگان صالح . در قیامت رستگاری را نصیب من فرمای و از آتش دوزخم در امان دار .




ای خداوند ، هر خصلتی را که خلاص نفس من در آن نیست ، از من بستان و هر خصلتی را که اصلاح نفس مرا سبب است برای من باقی گذار . زیرا نفس اگر تواش در امان خود نداری هلاک شونده است .




ای خداوند ، چون محزون شوم تویی ساز و برگ من و چون محرومم دارند طلب روزی را به سوی تو آیم . هر گاه مصیبتی به من رسدبه درگاه تو استغاثه کنم و هر چه از دست رود تواش جبران می کنی وهر چه تباه شود تواش به صلاح می آوری و هر چه تو را ناپسند افتدتواش دگرگون توانی کرد . پس ای خداوند ، پیش




از در رسیدن بلا ، نعمت عافیتم ده و پیش از آنکه دست طلب فرا کنم ، توانگریم بخش وپیش از آنکه کارم به گمراهی کشد ، راه هدایتم بنمای . رنج عیبجویی مردم از من دور بدار و ایمنی روز رستاخیز نصیب من فرمای و ارشاد نیک دیگران را به من ببخش .




بار خدایا ، درود بفرست بر محمد و خاندانش و به لطف خود آسیب حوادث از من دور دار و به نعمت خود مرا بپروران و به کرم خود اصلاح فرمای و درد من دوا نمای و مرا در سایه امن خود جای ده و پیکر من به جامه خشنودی خود بیارای و چون کارها بر من آشوبد به گزاردن درست ترین آنها توفیقم ده و چون امور به یکدیگر مشتبه شوند به پاکیزه ترین آنها راه نمای و چون میان عقاید خلاف بر خیزد ، تو مرا به آن مذهب رهبری کن که بیشتر مورد رضای توست .




بار خدایا ، درود بفرست بر محمد و خاندانش و تاج بی نیازی بر سرمن نه و بر آنم دار که هر کار که می کنم نیکو به انجامش رسانم و هدایت صادقم آموز و مفتون مال و جاهم مساز و آسودگیم عنایت کن و زندگی من به رنج میامیز و دعای من اجابت ناکرده بر سر من مزن که من تو راهمتایی نشناسم و با وجود تو از دیگری چیزی نخواهم .




بار خدایا ، درود بفرست بر محمد و خاندانش و مرا از اسرافکاری باز دار و روزی من از تلف و تباهی برهان و بر دارایی من به برکت بیفزای و چون انفاق می کنم راه درست را به من بنمای .




بار خدایا ، درود بفرست بر محمد




و خاندانش و مرا از رنج تحصیل معاش بی نیازی ده و بی حساب روزی ام ده ، تا از عبادت تو به طلب روزی نپردازم و بار گران عواقب کسب و کار بر دوش نگیرم .




ای خداوند ، آنچه را از تو طلب می کنم به قدرت خود روا گردان واز هر چه بیمناکم به عزت خویش پناه ده .




بار خدایا ، درود بفرست بر محمد و خاندانش و آبرویم به توانگری مصون دار و جاه و منزلتم را به بینوایی مکاه ، آن سان که از دیگرروزی خوارانت روزی بطلبم و دست پیش بندگان شریر تو دراز کنم ، آنگاه به ستایش کسی که به من بخشیده است فریفته شوم و به نکوهش کسی که دست منع فرا روی من داشته مبتلی گردم ، و حال آنکه کسی که توان بخشیدن و منعش هست تنها تویی و بس .




بار خدایا ، درود بفرست بر محمد و خاندانش و مرا تندرستی ده که تورا پرستش کنم و آسایش عطا کن تا دامن از جهان در چینم و علم مرا باعمل همراه فرمای و پرهیزگاریم را با میانه روی قرین نمای .




ای خداوند ، عمر من با عفو خود به پایان بر و آرزویم را با امید به رحمت خویش مقرون دار و راه مرا در رسیدن به خشنودیت آسان گردان و در هر حال که هستم کار من نیکو کن .




بار خدایا ، درود بفرست بر محمد و خاندانش و در اوقات غفلتم به یادخود آگاهی ده و در ایام فرصتم به طاعت خود برگمار و برای وصول به آستان محبت خود راهی هموار پیش پای من گشای و در آن راه خیر دنیاو آخرت




را به تمامی ارزانیم دار .




بار خدایا ، درود بفرست بر محمد و خاندانش ، بهترین درودهایی که پیش از او به یکی از آفریدگانت فرستاده ای ، یا بعد از او به یکی ازآفریدگانت خواهی فرستاد . و ما را در این جهان و هم در آن جهان نیکی عطا کن و به حرمت خویش مرا از عذاب آتش نگه دار .